Bazylika Katedralna pw. Wniebowzięcia NMP w Kielcach
Najstarsza wiadomość o organach w kolegiacie kieleckiej pochodzi z 1487 r. Umieszczone były w południowej ścianie nawy głównej ówczesnego kościoła romańskiego. Ufundowali je Stanisław Świeradzic, prepozyt i Dobiesław z Sienna, dziekan. Wizytacja kardynała Radziwiłła z 1598 r. przedstawia organy jako zaniedbane i zepsute. Wg inwentarza z 1734 r. organy znajdowały się nad podmurowaną arkadą przy wielkich drzwiach do kościoła. Prospekt był marmoryzowany na niebiesko i czerwono, dekorowany pozłacaną rzeźbą. Instrument miał 25 głosów (6 w pozytywie), dwie klawiatury, pedał, 6 miechów potrzebujących naprawy, bęben i tremolo (w pozytywie). Wszystkie piszczałki były wykonane z cyny.
W końcu 1734 r. organy zostały poddane remontowi, który wykonał organmistrz z Warszawy Wawrzyniec Zadorski. Wg umowy z 12 listopada 1734 r. zawartej między ks. kanonikiem Sebastianem Hińczą, prokuratorem kapituły kieleckiej, a organmistrzem ustalono, że przy organach należy wykonać następujące prace: naprawa 6 miechów z wymianą m.in. irchy i zawiasów, naprawa i renowacja manuałów z powleczeniem klawiszy nową wykładziną drewnianą. Ponadto naprawa mechanizmów (ligatury), wymiana sprężyn (forfeksów) i ogólna korekta umożliwiająca sprawne działanie wszystkich głosów. Umowa przewidywała także zamontowanie nowych piszczałek drewnianych. Wszystkie głosy organowe miały być dokładnie wystrojone, a prospekt i szafa organowa wyczyszczone i odnowione. Dla organmistrza ustalono honorarium w wysokości 100 czerwonych złotych.
Ok. 20 lat później stan instrumentu pogorszył się. W 1755 r. kapituła kolegiacka powierzyła ocenę stanu organów Józefowi Sitarskiemu, organmistrzowi z klasztoru Cystersów w Jędrzejowie, który po oględzinach ustalił, że należy zbudować nowy instrument. Budowę nowych organów kapituła zleciła organmistrzowi z Krakowa Ignacemu Foglerowi. Ponadto miał on wybudować nowy chór muzyczny oraz pozytyw, który byłby używany w trakcie budowy głównych organów. 8 lutego 1765 r. w Krakowie sporządzono umowę na budowę organów, podpisaną przez ks. Józefa Rogallę, kanonika katedralnego, kustosza kieleckiego i organmistrza Ignacego Foglera. Inwentarz z 1790 r. podaje, że chór z organami umieszczony był na czterech kamiennych kolumnach, pomalowany na żółto z rzeźbą pozłacaną. Stół gry wbudowany był w centralną ścianę cokołu tak, że organista zwrócony był tyłem do ołtarza. Wewnątrz szafy organowej widoczne są do dzisiaj dawne otwory po kluczach rejestrowych.
W 1. poł. XIX w. znacznie pogorszył się stan techniczny organów. Kapituła za pośrednictwem dziekana kolegiaty starała się o fundusze m.in. na remont instrumentu. O jego stanie świadczy dość szczegółowy wykaz kosztów z 1840 r. z opisem napraw, które należało wykonać. Prac remontowych podjął się Karol Żakiewicz, organmistrz z Brzezin z guberni mazowieckiej, który w 1841 r. odpowiedział na ogłoszenie Dozoru Kościelnego w sprawie remontu organów w kolegiacie kieleckiej. Prace remontowe zakończył 19 października 1841 r. W 1850 r. staraniem ks. Majerczaka, ówczesnego administratora diecezji kielecko-krakowskiej, chór organy „odlakierowano” na biało. W 1852 r. na naradzie Dozoru Kościelnego mówiono m.in. o stanie organów. Prospekt miał wiele ubytków w częściach złoconych i malowanych, sam instrument był rozstrojony o zniszczonej klawiaturze i porozklejanych miechach. Przekazano 300 rubli na remont organów. Proboszcz katedry ks. Ćwikliński do naprawy organów sprowadził w 1875 r. organmistrza Antoniego Sapalskiego z Krakowa, u którego zamówił także pozytyw o 4 głosach za 300 rubli, w miejsce dawnego zniszczonego. Pozytyw ten dość szybko uległ zepsuciu na skutek dużej wilgotności, a także „braku dobrego organisty”. W 1878 r. rewizji organów katedralnych dokonał organmistrz Schmit; wg przekazów prasowych w 1893 r. organami katedralnymi zajmował się Leopold Blomberg, organmistrz z Warszawy, który wprowadził system stożkowy i dodał 4 nowe głosy. W końcu po tylu naprawach i remontach starego instrumentu kapituła postanowiła zbudować nowe organy. Zorganizowano akcję zbierania datków. Tymczasem ówczesny prałat i kustosz katedry kieleckiej ks. Obuchowicz postanowił sprzedać stary instrument, zachowując jednak rokokowy prospekt. W ogłoszeniu podanym do prasy zachęcał do kupna, podając dyspozycję. Organy zakupił do kościoła parafialnego w Nowym Korczynie ks. Golędzinowski za sumę 150 rubli srebrem Starą balustradę w całości przeniesiono do kościoła w Daleszycach.
DYSPOZYCJA ORGANÓW FOGLERA
Manuał | Pozytyw | Pedał |
Pryncypał 8’ | Pryncypał 4’ | Subbas 16’ |
Salcynał 8’ | Flet maior | Salcynał 8’ |
Quintadena 8’ | Flet minor | Pryncypał 8’ |
Flaut rewers 8’ | Oktawa 4’ | Rurflet 4’ |
Pryncypał 4’ | Figura 4’ | Oktawa 4’ |
Quinta Major 3’ | Sedecima 1’ | Mikstura 2 ch |
Oktawa 2’ | ||
Flet amabilis 4’ | ||
Sesquialtro | ||
Szpill Flet 4’ | ||
Sedecima 1’ | ||
Mikstura 1’ 3 ch |
Budowę nowych organów powierzono znanej wówczas firmie austriackiej Braci Rieger z Karniowa (Jägerndorf) opus 1709. Zachowała się umowa z 14 lipca 1910 r., wg której zbudowano instrument o 30 głosach, 2 manuałach i 1 pedale. Przy okazji budowy organów wybudowano nowy, murowany chór wg projektu inż. Rodcewicza. Uroczystość odbioru organów odbyła się na początku 1912 r. z udziałem prof. Mieczysława Surzyńskiego z Konserwatorium Warszawskiego. W 1940 r. zainstalowano napęd elektryczny. Gruntownego strojenia organów katedralnych dokonał w roku 1941 dr Marek Kwiek.
DYSPOZYCJA ORGANÓW BRACI RIEGER
Manuał I | Manuał II (żaluzjowy) | Pedał |
Pryncypał 8’ | Pryncypał skrzypcowy 8’ | Pryncypałbass 16’ |
Bourdon 16’ | Amabilis 16’ | Violon 16’ |
Gamba 8’ | Flute harmonique 8’ | Harmonikabass 16’ |
Holflet 8’ | Eolina 8’ | Puzon 16’ |
Salicjonał 8’ | Vox celestis 8’ | Oktawbass 8’ |
Flet Minor 8’ | Klarnet 8’ | Cello 8’ |
Trąbka 8’ | Oktawa 4’ | Bassflet 8’ |
Oktawa 4’ | Flute octaviante 4’ | |
Rorflet 4’ | Flautino 2’ | |
Oktawa 2’ | Harmonia aetheria 2 2/3 4 ch | |
Kornett 3-5 ch | ||
Mikstura 2 2/3 6 ch |
Kolejny instrument, to wynik przebudowy dawnych organów Braci Rieger przez firmę Zygmunta Kamińskiego z Warszawy, w latach 1969-1970. Dokonano wtedy poszerzenia i przekonstruowania dyspozycji, dodając trzeci manuał. Zwiększono również skalę manuałów (C-a3) i pedału (C-f3). Wprowadzono również trakturę elektro-pneumatyczną, wstawiono nowy kontuar i boczne segmenty piszczałek. Ostatniej renowacji organów i prospektu dokonano w 1999 r.
DYSPOZYCJA ORGANÓW KAMIŃSKIEGO
Manuał I | Manuał II | Manuał III | Pedał |
Burdon 16′ | Pryncypał 8′ | Flet kryty 8′ | Pryncypał 16′ |
Pryncypał 8′ | Flet minor 8′ | Kwintadena 8′ | Subbas 16′ |
Holflet 8′ | Aeolina 8′ | Flet 4′ | Harmonikabas 16′ |
Gamba 8′ | Vox Celestis 8′ | Sesquialtea 2 2/3′ + 1 3/5′ | Oktawa 8′ |
Oktawa 4′ | Oktawa 4′ | Pryncypał 2′ | Fletbas 8′ |
Rurflet 4′ | Flet harm. 4′ | Kwinta 1 1/3′ | Chorałbas 4′ + 2′ |
Kwinta 2 2/3′ | Flautino 2′ | Oktawa 1′ | Mikstura 4 ch |
Oktawa 2′ | Tercjan 1 3/5′ + 1 1/3′ | Szarf 4 ch | Puzon 16′ |
Kornet 3-5 ch | Harmonia Aeteria 4 ch | Krumhorn 8′ | |
Mikstura 6 ch | Klarnet 8′ | ||
Kwartan 1 1/3′ + 1′ | |||
Trąbka 8′ |
Z okazji Jubileuszu 850-lecia Bazyliki Katedralnej w Kielcach zrodziła się myśl remontu wysłużonych już organów, które znajdują się w Bazylice. Po licznych dyskusjach i rozpatrzeniu wielu możliwości, podjęta został decyzja o przebudowie instrumentu, którą wykonała znana w Polsce i na świecie firma organmistrzowska „Zych” z Wołomina. Przebudowa obejmowała powrót do dyspozycji instrumentu zbudowanego w 1910 r. przez firmę Rieger z Karniowa (Jägerndorf) opus 1709, oraz rozbudowę o kolejne głosy. Instrument został zachowany w stylistyce romantycznej. W nowych organach wykorzystano 28 zabytkowych głosów firmy Gebrȕder Rieger. Pozostawione zostało oryginalne nazewnictwo zabytkowych głosów. Zabytkowy prospekt organowy Foglera z 1765 r. został rozbudowany w tej samej stylistyce. Organy zostały poświęcone i oddane do użytku 15 sierpnia 2021 r.
DYSPOZYCJA ORGANÓW OBECNYCH
Manuał I Hauptwerk | Manuał II Oberwerk | Manuał III Schwellwerk | Pedał |
Prinzipal 16’ | Amabilis 16’ | Bourdon 16’ | Majorbass 32’ |
Viola da Gamba 8’ | Flûte Harmonique 8’ | Gedackt 8’ | Violonbass 16’ |
Hohlflöte 8’ | Octave 4’ | Gambe 8’ | Oktavbass 8’ |
Octave 4’ | Nasard 2 2/3’ | Vox Coelestis 8’ | Bassflöte 8’ |
Superoctave 2’ | Terz 1 3/5’ | Piccolo 2’ | Prinzipalbass 16’ |
Prinzipal 8’ | Geigenprinzipal 8’ | Konzertflöte 8’ | Subbas 16’ |
Salizional 8’ | Lieblich Gedackt 8’ | Prinzipal Amabile 8’ | Cello 8’ |
Doppelflöte 8’ | Flûte Octaviante 4’ | Aeoline 8’ | Posaune 16’ * |
Rorflöte 4’ | Flautino 2’ | Traversflöte 4’ | Trompetenbass 8’ * |
Mixtur VI fach | Progressio II-IV fach | Harmonia aetheria IV fach | |
Cornett III-V fach | Clarinette 8’ * | Trompet 8’ * | |
Trompet 8’ * | Oboe 8’ * | ||
Vox humana 8’ * |
- – głosy językowe
Połączenia:
- I/P
- II/P
- II/P-4’
- III/P
- III/P-4’
- II/I
- II/I-16’
- II/I-4’
- III/I
- III/I-16’
- III/I-4’
- II/II-16’
- II/II-4’
- III-III-16’
- III-III-4′
Tremolo Oberwerk
Tremolo Schwellwerk
Traktura gry: mechaniczna
Traktura rejestrów: elektryczna
Setzer
Zakres: C-a3, C-f1